::Video Minggu Ini::

::Terjemahan Al-Quran::

::Al-Hadis::

Friday 7 October 2011

Menghampiri Ujian Itu:)Semoga Berjaya!!


Menghampiri ujian?

Sedang berada dalam ujian?

Telah siap berujian?

Walau apa pun keadaan anda sekarang ini,ingatlah bahawa kita akan sentiasa diuji untuk mendapatkan cinta-Nya yang mahal dan tiada bandingnya dengan harta-harta di dunia yang fana ini.

Namun, ujian apakah yang saya maksudkan di sini?

Setiap manusia sentiasa didatangi dengan ujian. Namun ujian yang di maksudkan di sini ialah:

UPSR
PMRU(YIK)
PMR
SMU(YIK)
SPM
dan banyak lagi....

Ujian ini merupakan  ujian ciptaan manusia yang dibuat untuk menguji individu pencapaian dan pemahaman terhadap sesuatu ilmu yang mampu dicekup  selepas berhempas pulas mentelaahnya selama berbulan-bulan ,bertahun-tahun.Dan ilmu ini diuji hanya dalam beberapa jam sahaja.Dalam dewan peperiksaan.

Kenapa perlu cemerlang?


Peperiksaan adalah suatu amanah kita dengan Allah, Ibu bapa dan seluruh umat Islam. Kita diberi tanggungjawab untuk belajar supaya kita mampu membawa dan menaikkan Islam sebagai cara hidup yang paling sempurna di muka bumi ini.Amanah hendaklah dijalankan dengan sebaik mungkin.Usaha untuk berjaya menjadi tanggungjawab kita. Namun Allah yang memberi natijahnya.

Dasarwarsa ini, umat Islam telah diserikan dengan kejayaan putera-puteri Islam yang semakin meningkat.
Siti Fatimah Mokhtar dan Nik Nur Madihah merupakan contoh yang paling signifikan. Jadikan diri kita sebahagian daripada mereka.Usahalah dengan sebaik mungkin.Teruskan berlari dan berlari untuk mencapai kejayaan.Suatu kisah,seorang ulama menyuruh murid-muridnya berlari sehingga kehabisan tenaga.Maka, dia terus berlari bersama anak muridnya.Setelah semua anak muridnya berhenti berlari kerana letih,dia masih terus berlari sehingga pengsan.Apabila ulama tersebut sedar, dia telah disoal oleh anak muridnya.Dia menjawab"bukankah aku suruh berlari sehingga kehabisan tenaga"?..Itulah,berusaha sehingga ke titik akhir.Jangan menyesali masa yang sudah berlalu,tetapi teruslah berusaha untuk maju sehingga ke titik akhir.

Sebagai penutupnya,jadikanlah kita insan yang berjaya untuk menaikkan nama Islam di mata dunia. Umat Islam memerlukan pemimpin yang berpotensi dalam bidang agama dan akademik untuk melakukan reformasi dalam masyarakat.Di sebalik deretan A yang kita dapat, biarlah kita mempunyai syaksiah yang cemerlang.Sentiasa mengislahkan syaksiah kita supaya mampu mengwibawa ummah di masa hadapan. Pohonlah maaf dengan murabbi yang berterusan-terusan mengajarkan ilmu akhirat mahupun ilmu dunia. Mintalah restu daripada mereka.

Selamat Berimtihan:)

Lakukan yang terbaik Untuk Islam!

PMR:)

SMU:)

SPM:)

Semoga berjaya!!!!! 





No comments:

Post a Comment

Strawberry On Top Of Cupcake

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...