::Video Minggu Ini::

::Terjemahan Al-Quran::

::Al-Hadis::

Saturday 21 April 2012

Peranan Zikir dalam kehidupan

Assalamualaikum warahmatullah kepada semua pembaca.


InsyaAllah hari ni kita semua akan berbincang tentang tajuk yang tertera diatas. Seperti yang kita tahu, zikir pada bahasa ,INGAT. tapi dalam konteks ni kita maksudkan zikir sebagai pengingat Allah, kan? Lagi lagi kita yang menyedari diri lemah ni hamba mestilah senantiasa mengingati Allah yang mana Allah tu tuan kita.

Teringat sebuah kisah sahabat, satu hari sahabat melalui satu jalan tanpa berzikir, kemudian dia berpatah balik lalu melalui jalan yang sama dengan berzikir.Kenapa di buat macam tu, kerana dia takut dengan sedikit masa yang dia lupa Allah ni, boleh menjadi penyesalan di akhirat kelak, Kerana Rasulullah pernah bersabda sedemikian.

Zikir ni bukan sahaja pelengkap kehidupan kita sebagai hamba yang taat, tetapi juga memainkan peranan penguat iman ,kan? Suatu masa dahulu, pada zaman Rasulullah . Baginda telah menjawab satu soalan sahabat ni. Dia berkata " aku ni sentiasa merasa berat bila hendak melakukan ibadat, merasakan ibadat ini beban bagiku. bagaimana aku hendak menghilangkan rasa ini? ". Baginda jawab " ingatlah Allah dengan membasahkan lidahmu dengan berzikir. ".

Kerana syaitan tidak akan MENDEKATI kita bila kita terus ingat Allah, dan sebaliknya .Jadi kita sangat untung jika kita terus ingat Allah, kan? Selain itu, dengan zikir , doa kita insyaAllah lebih cepat di makbulkan daripada orang yang tidak berzikir . dan perumpamaan orang yang berzikir dengan orang  yang tidak berzikir ialah ibarat orang hidup dan orang mati.


Dan sampai disini sajalah. Ianya sekadar peringatan untuk kita semua. Wassalam. c:

No comments:

Post a Comment

Strawberry On Top Of Cupcake

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...